Data
Czwartek 20 Luty 2014 o 20:00
Lokalizacja
Teatr im. Juliusza Słowackiego
Plac św. Ducha 1,
Kraków,
31-023,
Poland
Tel: 12 422 40 22
Link
Opis
George Frideric Handel
Admeto
Termin: 20 lutego 2014 r.
Wykonawcy:
ADMETO: Sonia Prina
ALCESTE: Josè Maria Lo Monaco
ANTIGONA: Emoke Barath
ERCOLE: Luigi De Donato
TRASIMEDE: Romina Basso
MERASPE: Gianluca Buratto
Il Complesso Barocco - zespół
Alan Curtis - dyrygent
Admet, król Tesalii (Admeto, re di Tessaglia), opera w trzech aktach Jerzego Fryderyka Handla napisana dla Royal Academy of Music, stowarzyszenia arystokratów dbającego o rozwój i dostarczanie repertuaru operowego. Prapremiera Admeta odbyła się w londyńskim King’s Theatre, 31 stycznia 1727 roku, okazała się ostatnim sukcesem pierwszej Akademii Królewskiej i wznawiana była wielokrotnie za życia kompozytora, także poza granicami Anglii. W samym roku śmierci Handla (1754) wystawiona została pięciokrotnie, później na bez mała dwa stulecia zniknęła ze scen, by wrócić w roku 1925 w Brunszwiku i przeżyć swój współczesny renesans. Libretto zostało napisane w języku włoskim na podstawie dwóch wcześniejszych tekstów: Aurelia Aurelego do opery L’Antigona delusa da Alceste (Wenecja, 1660) oraz adaptacji tegoż autorstwa Ortensia Mauro (L’Alceste, Hanower 1679-81), całość wywiedziona jest także z tragedii Eurypidesa Alkestis. Atrybucja Admeta jest niepewna, wskazuje się tutaj Niccolò Francesca Hayna związanego z Akademią Królewską, dowodząc jego kunsztu widocznego w dziele. Osobami dramatu są: Admet (alt/kastrat, za życia Handla wcielał się weń z sukcesem sam Senesino), Alkestis (sopran), Antygona (sopran), Herkules (bas), Orindo (alt), Trasymedes (alt/kastrat), Meraspe (bas) oraz Głos Apollina (bas). Spora obsada, sprawnie poprowadzona intryga podparta brawurowymi ariami, dwa wątki – tragiczny i farsowy oraz fenomenalna partytura – Admeto skrzy się od niespodzianek zgotowanych przez Handla.
Il Complesso Barocco - to zespół muzyki dawnej założony przez Alana Curtisa w 1979 roku. W ciągu ponad trzydziestoletniej działalności zdobyli sobie uznanie krytyki jako jedni z najlepszych interpretatorów muzyki od manieryzmu po klasycyzm, koncentrując swój repertuar wokół włoskiej barokowej muzyki oratoryjnej i operowej. Słyną nie tylko z doskonałej techniki, precyzji i stylistycznej wierności, ale także z charakterystycznego brzmienia, wypracowanego pod kierownictwem Curtisa. Dzięki tym cechom międzynarodowy skład orkiestry występuje w uznanych salach koncertowych Starego Kontynentu oraz jest zapraszany p rzez organizatorów najsłynniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Od zarania orkiestrą kieruje Alan Curtis – dyrygent i klawesynista, przez lata dzielący czas między pracą wykładowcy na uniwersytecie w Berkeley w Kalifornii a karierą dyrygencką w Europie. Dziś oddany całkowicie praktyce muzycznej, specjalizuje się w muzyce operowej i oratoryjnej, prowadząc dzieła od Monteverdiego po Mozarta. Znany zwłaszcza z rekonstrukcji dzieł operowych doby baroku i wprowadzenia dawnej praktyki wykonawczej w interpretacji muzyki dawnych wieków.
Występuje (8)
Nie chcesz oglądać reklam? Ulepsz teraz